fredag, december 03, 2010

Jag är inte heller till salu!!

De senaste dagarna har det debatterats om köpta bloggare och de som inte är köpta. Vad menas med det då? Jo det finns bloggare som tar/får betalt för att skriva inlägg i sin blogg om exempelvis produkter, och skriva positivt om dessa. Det ger ju inte direkt en produkt rättvisa. En produkt kan inte passa alla. Man måste recensera en produkt utifrån sig själv. Men framförallt så lurar man ju läsaren. Det är ju läsaren som ger feedback. Man ska vara ärlig och stå för det man skriver, det är man skyldig läsaren tycker jag. Det är inte fel med annonser i bloggar, men det ska framgå tydligt att det är en annons. Likaså med gratisprover/arbetsprover,det ska inte gjorts någon uppgörelse och företagen kan heller inte räkna med att det skrivs positivt eller att det ens bloggas om det. Bloggar har fått status och har haft en hel del att säga till om de senaste åren, så de är att räkna med under ett antal år till:)
Nu känner jag att jag vill dela med mig av detta så mina läsare får upp ögonen.
Kicki Norman, grundare till Daisy Beauty, har skrivit om pressetik för bloggare här.
Och de pressetiska reglerna hittas här.
Dessa har jag tagit del av.

Texten nedan är en debattartikel av Kicki Norman och jag har skrivit på:) Min blogg finns listad bland andra icke köpta bloggare:)

Vi är inte till salu!

Du kanske inte vet om det, men läser du bloggar är du troligen lurad. Allt fler bloggare tar nämligen betalt för att nämna produkter i sina bloggar och du kan därför inte längre lita på de personliga rekommendationer som en gång i tiden gjorde bloggarna så populära. ”Bloggare” har blivit synonymt med reklampelare, någon som gör vad som helst för fester med gratis vin, gåvor från stora företag eller reda pengar.

Bloggar är ett faktum. Upp emot 2,3 miljoner svenskar läser en eller flera bloggar varje dag, beroende på vilken undersökning du väljer att utgå från. De flesta är kvinnor, och bloggläsandet är störst i de yngre åldergrupperna. Idag har var tredje 20-årig kvinna en egen blogg. Den som försöker kalla bloggar för en fluga har legat under en sten de senaste fem åren. Idag är bloggarna en maktfaktor att räkna med.

Vi som bloggar känner till detta. Och vi väljer att hantera vår makt på två olika sätt. En skrämmande utbredd grupp, däribland de absolut största bloggarna i Sverige, säljer inte bara annonser på sina bloggar, de säljer också själva blogginläggen. Mot en mer eller mindre rundlig summa pengar, beroende på bloggens storlek och inriktning, kan företag få sina produkter omskrivna och också uppvisade på bild. Prislappen ligger på tusentals kronor. De största bloggarna kan tjäna mer än hundratusen kronor på en månad på att sälja annonser och blogginlägg i kombination. Det är enorma summor pengar i omlopp i en affärsverksamhet som går ut på att företag och bloggare går plus på läsarens bekostnad. Att detta strider mot marknadsföringslagen är inget som hindrar, mer än att det hindrar storbloggarna från att öppet tala om exakt hur pengarna tjänas.

Sedan finns det en mindre grupp vars ord och åsikter inte är till salu. Vi följer de pressetiska reglerna, eller marknadsföringslagen, eller både och. Det innebär bland annat att vi tydligt visar vad som är annons och vad som är vår egen text. Även om det går att köpa en annons, kan företag inte betala för att vi ska blogga om dem. Vi vill vara trovärdiga inför våra läsare och vi tycker integritet är viktigt. Vi tror att vårt sätt att förhålla oss till annonsörer, redaktionell reklam och gällande lagar är viktigare och mer långsiktigt hållbart än att sälja sin integritet och ytterst lura sina läsare.

Tyvärr arbetar vi i motvind. Ofta får vi försvara oss mot felaktiga anklagelser om att vi också är till salu, bara för att andra är det. Vi berättar så klart hur vår publiceringspolicy ser ut, men blir inte trodda. Bloggkollegor med mer förhandlingsbar moral än vår, skjuter både sig själva och oss i foten. Tack vare blogglögnarnas rikoschetter blir vi alla enbenta.

Därför kommer vi nu att tydligt skriva ut på våra bloggar att vi följer Pressens samarbetsnämnds Spelregler för press, radio och tv. Vi vill höja oss över alla pressetiska tvivel. Vi vill att våra läsare ska förstå var vi står. Eftersom lag och ordning inte räcker till för den här nya gruppen unga affärskvinnor, som säljer annonser förklädda till redaktionellt material, får vi försöka göra något för att skilja oss från våra mindre nogräknade bloggkollegor.

Varje resa börjar med ett första steg. Det här är förhoppningsvis ett första steg mot en upprensning av bloggträsket. För även om våra mindre nogräknade kollegor säljer sig till högstbjudande, är vissa av oss inte till salu.


www.alexmo.se/
alltforforaldrar.se/farmorsbloggen/
beautybytanci.se
beleza.blogg.se
daisybeauty.com/web/asa
daisybeauty.com/web/frida
daisybeauty.com/web/kicki
daisybeauty.com/web/zaida
elmikas.blogspot.com
finslipad.blogspot.com
frokenrosa.wordpress.com
gazet.se/Bloggar/?Skribent=elin
goddessess.blogspot.com
godoc.nu
honi.blogg.se
leninea.wordpress.com
lillagumman.se
makeitfab.blogspot.com
makeuponista.se
mybeautyspots.blogspot.com/
onekligen.blogspot.com
purity.webblogg.se
saintbellabeauty.blogspot.com
skimmerskuggan.blogspot.com
totalbeauty.se
underbaraclara.nu
vackerunderbar.se
venusvanity.blogspot.com/

Läs gärna dessa bloggar, det är trevliga tjejer som precis som jag...INTE ÄR TILL SALU!
Uppdatering:Läs gärna artikeln i Dagens Media.